Solelbilen Topplista
 Årlig körsträcka mil   Antal solcellspaneler  Årlig körsträcka (mil)/solcellspanel
1 Hyundai IONIQ  1000 5 192
2 Tesla Model 3 1000 5 185
3 Renault Zoe 1000 5 185
4 Hyundai Kona 1000 6 178
5 Opel Ampera E 1000 6 172
6 BMW i3 1000 6 167
7 Vw Golf 1000 6 167
8  Nissan Leaf 1000 6 161
9  Ford Focus Electric 1000 6 156
10 Kia Soul Ev 1000 6 156
11 Tesla Model S AWD 1000 7 151
12 Tesla Model S70D 1000 7 150
13 Tesla Model S 85D 1000 7 149
14 Tesla Model S 90D 1000 7 148
15 Tesla Model X 1000 8 125
16 JAGUAR i-PACE 1000 9 111

Den beräkningsmodell som ligger till grund för denna lista baseras på biltillverkarnas EPA rating (den standard som ligger mest nära verklig förbrukning). Den ort som vi valt kring solinstrålning är Göteborg men det skiljer inte så mycket mellan olika orter i Sverige. På topplistan har vi även räknat med ett tak i optimalt väderstreck (SYD) och optimal taklutning (45 grader). I vår kalkylator kan ni enkelt själva räkna fram resultatet med andra väderstreck och taklutningar.

KOMMENTAR TILL LISTAN
Hyundai har lyckas ta fram en elbil IONIQ som har låg elförbrukning. Även Tesla imponerar och deras Model 3 Long Range skulle troligtvis vara nära IONIQ om batteriet hade varit i samma viktklass. Tesla Model S och även Model X är de klart tyngsta bilarna i listan och får nog ändå anses ha en låg förbrukning med hänsyn till deras vikt. Biltillverkare som kan jobba på att få ned sin förbrukning på sina elbilar för att nå lägre förbrukningar är BMW i3 (liten bil med relativt stor förbrukning), Nissan Leaf och framförallt Jaguar i-Pace.